Chcete sa zbaviť zimnej ospalosti? Potrebujete šport, vitamíny a hormón šťastia

dátum: 19.02.20-13:23

Krátke denné svetlo, nízke teploty a nedostatok vitamínov v zimnom období, ktoré u nás trvá niekoľko mesiacov, znižujú schopnosti a výkon celého tela. Po najkrajších sviatkoch v roku preto pociťujeme únavu slabosť a prázdnotu, ktorú sa snažíme skryť za novoročné predsavzatia.

Vlastné sebazapretia však vôbec nepomáhajú, v dôsledku čoho sa uchyľujeme ku krokom, ktoré majú od správnych rozhodnutí veľmi ďaleko. Ako sa potom napriek všetkým týmto nevýhodám zbaviť únavy, zvýšiť výkonnosť a zabudnúť vo svojom živote na depresiu, ktorá je podľa zistení jednou z najčastejších príčin zlyhaní aj u mladých ľudí?

Zásobte sa hormónom šťastia

Mnohí jeho význam vo svojom živote dosť podceňujú, no je dôležitejší, než by ste si mysleli. Avšak, ešte predtým, ako sa presvedčíte o jeho výhodách, je potrebné zabezpečiť jeho výrobu. Dostatočnú produkciu serotonínu - hormónu šťastia, ktorého deficit spôsobuje depresiu, zvýšené chute po sladkostiach, únavu a ospalosť.

Nedostatok serotonínu sa spája aj s krátkym pôsobením denného svetla, preto je dobré, ak sa práve v zime budete na čerstvom vzduchu nachádzať čo najčastejšie.

Doma alebo v kancelárii nezatvárajte a neprekrývajte zbytočne nové plastové okná závesmi ani roletami. Nechajte svetlo dovnútra preniknúť čo najviac. Vo večerných hodinách, keď už slnko zapadá, sa pokúste obklopiť žiarivkami.

Produkcia serotonínu je stimulovaná aj sacharidmi a tryptofánom. Tieto látky, podporujúce tvorbu hormónu šťastia, sa nachádzajú v čokoláde, tvrdom syre, šošovici, fazuli, vajíčkach, chudom mäse a banánoch. To znamená, že sa nemusíte obmedzovať prísnymi diétami. Naopak by ste mali jesť viac rozmanitej a čo najviac kvalitnej zeleniny a ovocia, ktoré obsahuje vzácne prvky a živiny.

 

doplnte vitaminy

 

Doplňte vitamíny

Určite viete, že nedostatok „slnečného“ vitamínu D negatívne ovplyvňuje našu pohodu a náladu. Z logických dôvodov je to najhoršie práve v zime. Čerstvej zeleniny a ovocia, ktoré dopĺňajú naše telo vitamínmi a minerálmi, je v týchto časoch pomenej. Preto sa občas oplatí nahradiť chýbajúce vitamíny aj produktmi na prírodnej báze. Nedostatok vitamínu D môže byť tiež kompenzovaný konzumáciou mlieka, tvarohu, vajec a morských plodov.

Rovnako potrebný vitamín B, sa nachádza vo vajíčkach, ovsených vločkách, zelenom hrášku, orechoch a sušených slivkách.

Vitamín C, ktorý chráni naše telo pred prechladnutím, sa vyskytuje v mnohých druhoch zeleniny a ovocia, vrátane citrusových plodov, marhúľ, jahôd, malín a kivi. Mimochodom, častá konzumácia kivi pomáha zlepšovať náladu a zvyšuje vitalitu.

Nezatracujte ani špenát - je zdrojom celého komplexu vitamínov vrátane A, B, C a D. Okrem toho obsahuje horčík, draslík, železo – teda všetko látky, ktoré pomáhajú vyrovnať sa s únavou.

Nezabudnite na aktívny odpočinok

Aj keď je to možno v zime s fyzickými aktivitami náročnejšie, vždy existuje spôsob, ako sa aktívnym odpočinkom dopracovať k lepšej nálade a kondičke. Športové a outdoorové aktivity dávajú telu potrebnú energiu a formu, začína sa tiež vyrábať endorfín.

Využite preto všetky možnosti zimnej zábavy. Korčuľovanie, lyžovanie, snowboarding, sánkovanie či stavanie snehuliakov. Akákoľvek činnosť na čerstvom vzduchu vám pomôže rozveseliť sa a spáliť nejaké tie kalórie.

Ak uprednostňujete cvičenie, množstvo času stráveného v posilňovni môžete vymeniť za pohodlné vibračné plošiny, vďaka ktorým sa váš život naplní farbami a nabije pozitívnou energiou.

Hýčkajte svoje telo

Ak vám nie sú známe žiadne zdravotné kontraindikácie, nedostatok tepla si môžete v treskúcej zime vykompenzovať aj saunou. Relaxačné kúpele si však v mnohých prípadoch dokážete vytvoriť aj doma. Teplá voda uvoľní napäté svalstvo i myseľ.

Naučte sa tiež správne dýchať. Nasýtenie tela a mozgu kyslíkom dokáže „zázraky“, a pritom si z vašej strany stačí osvojiť iba jednoduché dýchacie techniky. Hladina kyslíka v krvi je vďaka nim vyššia, srdcová frekvencia sa spomaľuje, znižuje sa krvný tlak, zlepšuje prísun krvi do mozgu a zvyšuje mentálna výkonnosť.

Pre lepší výkon vám pomôže aj pravidelný spánok, niekoľko pohárov čistej vody a zdravá strava.  

 

foto: shutterstock