Golianko! To je v Nitre už pojem - známy názov školy, to je isté!

dátum: 14.12.19-05:22

O tom ako pracuje škola, čím sa môže pochváliť sme sa rozprávali s riaditeľkou školy RNDr. Zuzanou Hurtovou.

Ako riaditeľka gymnázia nepôsobíte dlho, ako ste si zvykli na túto funkciu. Čo vám táto funkcia dala a čo vzala? Aký cieľ ste si dali pred vstupom do funkcie?
Vo funkcii riaditeľky školy pôsobím druhý školský rok. Táto práca nebola pre mňa až taká nová, lebo 11 rokov som pracovala na pozícií zástupkyne riaditeľky školy. To, čo bolo pre mňa na začiatku nové bola zodpovednosť. Našťastie, mám na škole veľmi dobrý kolektív učiteľov, mám spoľahlivé zástupkyne, ale aj zamestnancov hospodársko-ekonomického úseku, o ktorých sa môžem oprieť a spoľahnúť sa na nich. Škola sa tak stala úplnou súčasťou môjho života. Mojím cieľom je predovšetkým zabezpečiť kvalitný výchovno-vzdelávací proces na škole výsledkom ktorého je vzdelaný, rozhľadený absolvent, ktorý má ambíciu byť v živote úspešný. Ale rovnako je našim cieľom aj skvalitniť naše školské prostredie, vybaviť ho potrebnou IT technikou, dokončiť vymenu okien, vyriešiť fasádu školy, nakoľko budova nie je stale zateplená.


Kde ste pôsobili pred tým, aká bola vaša pracovná cesta doteraz?
Na našom gymnáziu pôsobím od roku 1993, pred tým som štyri roky učila na základnej škole. Na gymnáziu som začínala ako učiteľka a neskôr som pôsobila vo funkcií zástupkyne riaditeľky školy.


Odkiaľ pochádzate, kde ste študovali a aké méte rodinné zázemie?
Pochádzam od Topoľčian, študovala som na UK na Prírodovedeckej fakulte v Bratislave odbor matematika a biológia. Mám jednu dcéru a teším sa svojim dvom vnúčatám. Pre svoju prácu nachádzam u môjho manžela i celej rodiny pochopenie a podporu, čo je veľmi dobré.


Ako oddychujete, čo robíte vo voľnom čase?
Ako každá žena sa venujem domácim prácam, mám rada prírodu a oddych v nej. Ale ako som už spomenula, prácu si prinášam aj domov, teda často uvažujem o škole, ako vylepšiť či zefektívniť náš vyučovací proces, rozmýšľam nad riešeniami mnohých problémov, ktoré sa spájajú s riadením školy.


Prečo ste sa rozhodli dať na cestu učiteľky?
Je to zaujímavé, ale v rodine sme nemali učiteľa, ale ja som napriek tomu vedela, že chcem byť od malička učiteľkou. Nejako ma to asi upútalo už v detstve. Učili ma výborní učitelia. Počas mojej učiteľskej praxe sa mi nestalo, že by som ľutovala, že som sa zle rozhodla. Jasné, že prídu chvíle, kedy človeku nie je najľahšie, ale to je myslím v každom povolaní.


Aká je história školy a aké marketingové stratégie používa v súčasnosti škola na svoju prezentáciu?
História našej školy siaha do roku 1919 kedy škola vznikla ako prvé gymnazium v Nitre a od tohto roku prešla viacerými zmenami, ktoré súviseli aj so spoločenskými pomermi. Súčasná história školy sa datuje od 12. septembra roku 1994, kedy sa škola presťahovala do budovy na Golianovej ulici v Nitre, ktorá je majetkom mesta. Zmenou miesta pôsobenia školy sa zmenil aj jej názov.
Marketing je v dnešnej dobe dôležitý aj pre školu, preto organizujeme pravidelne každý rok deň otvorených dverí, a v tomto školskom roku to bude po prvýkrát 2x ročne. Jeden už bol v novembri , ten bol viac zameraný na informácie o možnostiach štúdia, údaje a fakty o nás a druhý plánujeme uskutočniť v apríli, ktorý bude pre žiakov viac zážitkový ako informačný.
Organizujeme každoročne benefičné koncerty, ktoré sú vždy venované nejakej tematike, tentokrát to je vianočná téma – Vianočné zvončeky. Koncerty majú u nás veľkú tradíciu a deti sa na koncerty veľmi tešia, pretože môžu prezentovať svoj talent a nadanie a vyskladáme vždy dvojhodinový pestrý kultúrny program. Starší spolužiaci organizujú imatrikulácie žiakov 1. ročníkov v priestoroch PKO, tento rok to bolo Na ľudovú nôtu. Škola pracuje už dlhodobo v projektoch. V súčasnosti nám bežia dva zahraničné projekty. V projekte UNESCO žiaci spolupracujú s rovesníkmi z Rakúska, Maďarska, Česka na tému HUDBA spája, upúta a oslobudzuje. Druhý projekt Schulbrucke Europa sa každý rok koná v Nemecku. Máme však aj vlastné školské projekty, čo je špecifikum školy, v tomto školskom roku ich máme 14.
Sme aj v projekte Erazmus plus, v rámci ktorého sa nám vyškolili učitelia v anglickom jazyku, v ktorom o to fundovanejšie následne vyučujú svoje predmety v anglickom jazyku.

 

 

Ako vyzerá mimovyučovacia činnosť na vašej škole?
Žiaci majú možnosť pracovať v 19 krúžkoch, v ktorých si rozširujú vedomosti a získavajú nové zručnosti. Veľký záujem je o športové krúžky, ale i o tie krúžky, kde sa žiak pripravuje na VŠ. Od roku 1960 sa vydáva na škole školský časopis Ozvena, ktorý má vlastnú redakčnú radu. V tomto školskom roku po prvýkrát vychádza vo farebnom prevedení.


Čo ponúka škola v budúcom školskom roku záujemcom?
Gymnázium Golianova v budúcom školskom roku 2016/2017 plánuje otvoriť:
- 8 – ročné štúdium – 1 všeobecná trieda s počom žiakov 30,
- 5 – ročné bilingválne štúdium s druhým vyučovacím jazykom anglickým – 1 trieda – 30 žiakov,
- 4 – ročné štúdium – 3 všeobecné triedy s počtom spolu 90 žiakov.


Ako by ste charakterizovali dnešnú generáciu?
Dnešná generácia detí je iná. Sú to deti, ktoré vyrastajú v odlišných podmienkach, ako sme vyrastali my. Sú viac späté s technikou a inými výdobytkami modernej doby, majú možnosť rýchlo sa dopracovať k informáciám … a s týmto sa musíme vyrovnať. Deti treba však len správne motivovať, rozprávať sa s nimi, venovať sa im, zaujímať sa o nich, vysvetlovať im a potom zistíme, že vedia prijať aj naše argumenty, aj ich pochopiť a čo je najdôležitejšie – aj rešpektovať.

 


 ďakujem za rozhovor

 

Daniela Hrnčárová